Annonse

3 gode grunner til at du bør velge fisk til middag

Fisk til høstkosen er både sunt og godt. Fiskemiddag flere ganger i uken gir deg næringsstoffer kroppen elsker – samtidig som det smaker nydelig. Her er grunnene til hvorfor du bør spise sjømat i høstmørket!

Mange forbinder høstkos med tunge kjøttgryter, men slik trenger det absolutt ikke være. Ved å velge fisk gjør du høstmiddagen til en litt lettere affære - og med gode oppskrifter blir det absolutt ikke kjedelig!

Norway Seafoods fanger fisk i norsk farvann. Fisken produseres og pakkes på deres fabrikk på Melbu i Vesterålen. Her har de håndtert fisk i samarbeid med den lokale fiskeflåten i mer enn 130 år. De kan fisk, og deler gladelig sin kunnskap med deg - slik at de fine råvarene havner på din middagstallerken i høst.

Les mer om Norway Seafoods her.

Spis fisk - da blir du frisk Det gamle ordtaket gjelder fortsatt. Helsedirektoratet anbefaler oss å spise fisk to til tre ganger i uken. Det tilsvarer totalt 300-450 gram ren filet. Mager fisk som torsk og sei er, i tillegg til melkeprodukter, en av våre viktigste kilder til jod. Faktisk så har mager fisk omtrent dobbelt så høyt innhold av jod som fet fisk. Jod er nødvendig for normal energiomsetning og vekst, og hos barn er jod også viktig for utviklingen av sentralnervesystemet.

Her er 3 grunner til at du bør velge fisk til middag

  1. Spiser du sjømat til middag, velger du samtidig vekk andre middager som kan inneholde mer mettet fett og sukker, skriver Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning. Å spise sjømat reduserer altså inntaket av noen matvarer vi burde spise mindre av.

  2. Sjømat inneholder en unik kombinasjon av næringsstoffene som kroppen trenger. Marint omega-3, vitamin D, jod, selen er næringsstoffer det ikke finnes så mye av i annen mat. I tillegg bidrar sjømat med lett fordøyelige proteiner.

  3. Inntak av fisk og fiskefett minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Her er forslag til 3 retter du kan fylle en mørk høst-uke med. Det er viktig å kose seg!

Fiskesuppe
Fiskesuppe

FISKESUPPE

En asiatisk fiskesuppe er herlig å begynne uken med. Denne retten tar 30 minutter å tilberede etter at fisken er tint. Legger du den frosne fiskeblokken i kjøleskapet søndag kveld, er den klar til å puttes i den varme suppen mandag ettermiddag.

Dette trenger du til 4 personer:

600 g Norway Seafoods torskeblokk (tint) 1 boks hakkede hermetiske tomater 1 boks kokosmelk 1 ss ingefær 2 fedd hvitløk 2 ss chili 1 stk løk 500 gram rotgrønnsaker (gulrøtter, selleri, pastinakk etc.) 1 lime 3 ss fiskesaus (salt type) Olje Sitron

Tilberedning:

  1. Finn frem ingrediensene og finhakk ingefær, hvitløk, chili og løk.
  2. Trekk fisken i kokt, lettsaltet vann med litt sitron i ca. 8-10 minutter. Hell av vannet og la fisken holde seg lun i kjelen.
  3. Ha i 2-3 spiseskjeer med olje i en kjele på middels varme. Ha i ingefær, hvitløk, chili og løk og la det putre i ca. 3 minutter, mens du rører.
  4. Ha så i tomater og kokosmelk, og la det koke opp. Smakes til med lime og fiskesaus.
  5. Varm en panne. Kutt rotgrønnsakene i terninger, eller slik du ønsker dem, og stek dem i en nøytral olje til de er møre.
  6. Del opp fisken i passe stykker.
  7. Fordel grønnsaker og suppe i skåler, og legg fisken på toppen. Server gjerne med godt brød til.

Salat med lettsaltet torsk, rødbeter og bacon
Salat med lettsaltet torsk, rødbeter og bacon

SALAT MED LETTSALTET TORSK, RØDBETER OG BACON

Lettsaltet torsk er utrolig anvendelig, og gjør seg like godt trukket i vann som bakt i ovn. Her skal vi bake den i ovnen, og så bruke den i en deilig salat. Perfekt til torske-torsdag!

Dette trenger du til 4 personer:

400 g Norway Seafoods torskeloin 200 g syltede og hele rødbeter 1 dl honning 100 g bacon 8 friske asparges 40 g cashewnøtter 2 ss sitronsaft 4 ss kaldpresset olivenolje 1 liten bunt frisk basilikum En halv rød chili 1 pose ruccolasalat 1 pose babyleafsalat Salt og grovmalt pepper

Tilberedning:

  1. Sett stekeovnen på 100 °C.
  2. Finn frem alle ingredienser.
  3. Dryss godt med salt på torskeloinen og la den ligge i ca. 30 minutter. Skyll den i kaldt vann og tørk godt med tørkepapir.
  4. Legg torskeloinen på et stekebrett med bakepapir og bak den i stekeovnen til den har en kjernetemperatur på ca. 50 °C (det tar ca. 20 minutter). Avkjøl torsken og press lett på fileten slik at den flaker seg.
  5. Skjær rødbeter i små båter. Varm opp honningen sammen med litt sitronsaft og vend inn rødbetene. Smak til med litt salt.
  6. Skjær bacon i terninger. Stek det sprøtt og la det renne av på tørkepapir.
  7. Kok asparges i lettsaltet vann til de så vidt er møre. Skjæres i biter på ca. 5 cm.
  8. Lag en seng av ruccola og babyleafsalat, og fordel torskeflakene, glaserte rødbeter, bacon, asparges og cashewnøtter.
  9. Drypp over litt sitronsaft og olivenolje. Dryss litt grovmalt pepper over og pynt med finhakket chili og basilikumblader.

    Tomatisert sei- og rekegryte
    Tomatisert sei- og rekegryte

    TOMATISERT SEI- OG REKEGRYTE

Til søndagsmiddagen foreslår vi fiskegryte. Varmende og god, perfekt å kose seg med søndag ettermiddag.

Dette trenger du til 4 personer:

400 g Norway Seafoods seiblokk (tint) 300 g reker 2 gulrøtter 1 purre 1 løk 2 fedd hvitløk 5 dl fiskekraft 3 dl matfløte 3 ss tomatpuré 2 ss nøytral olje Maizena Salt og pepper

Tilberedning:

  1. Finn frem alle ingredienser.
  2. Start med grønnsakene. Finhakk løk og hvitløk, og kutt gulrøtter og purre i strimler. Varm opp oljen i en stor kjele og la dette putre i 2-3 minutter. Ha i tomatpuré og rør det godt inn.
  3. Ha i fiskekraft og matfløte, og la det småkoke i 5 minutter.
  4. Del opp fisken i like stykker og rens rekene.
  5. Smak til suppen med salt og pepper, og jevn med litt Maizena hvis nødvendig. Ha i fisken og la det koke på svak varme i 5 minutter. Fordel i skåler og dryss på rekene til slutt.
  6. Server gryten med ditt favorittbrød.