© Ulrika Pousette

Egg i alle former

Vil du spise raskt, godt og sunt - sats på egg!

Fra supergod pizza til fredagskosen, til lekre frokosttallerkener. Visste du at egg får deg også til å føle deg mett lenger og gjør at du slipper søtsuget!

– Hvis jeg måtte velge en råvare jeg alltid ville ha i kjøleskapet, da ville jeg valgt egg, sier Taras kostholdsrådgiver Ulrika Davidsson.

Mange gode grunner for å spise mer egg, mener Ulrika Davidsson. FOTO: Ulrika Pousette
null

Hold deg mett lenger

– Jeg bruker egg både til frokost, lunsj, matpakker og til middag. Jeg har også inspirert familien min med to tenåringsbarn til å velge mer egg i kostholdet sitt, og de merker selv hvor mette de blir og at de har godt av det. Dessuten er eggretter er raske å lage og det finnes mange herlige oppskrifter du kan bli inspirert av.

Ulrikas tips:

Fyll opp kjøleskapet med egg – og å begynne å eksperimentere på kjøkkenet. Du kan sikkert komme på egne oppskrifter som blir dine favoritter!

– Det finnes fremdeles mange som tror at det kan være farlig å spise mye egg. Dette er helt feil. Tvert imot er egg et supert næringsmiddel som du bør spise mer av!

– Egg er en kilde til protein, og inneholder både mettet, enumettet og flerumettet fett. Dessuten er de en skikkelig vitaminbombe med masse A-, D-, E- og B12-vitamin, riboflavin og folat, i tillegg til mineraler som jod, jern, kalium, sink og selen. Det finnes ingen vitenskapelig forskning som tyder på at egg skulle være en risiko for å få høye verdier av kolesterol. Derimot finnes det mange fordeler ved å innføre mer egg i kostholdet, sier kostholdsrådgiveren.

6 gode grunner til å spise mer egg:

1. EN NATURLIG RÅVARE

Egg er helt naturlig, og helt fri for tilsetningsstoffer. Egg er også «pakket» i sitt eget skall og trenger ikke ekstra emballasje.

2. MILJØVENNLIG

Egg skaper relativt lave utslipp av drivhusgasser sammenlignet med andre animalske råstoffer, f.eks. storfekjøtt som innebærer 10 ganger høyere utslipp.

3. KORTREIST

I Norge spiser vi egg hovedsakelig produsert av norske høner, så vi trenger altså ikke å importere dem. Det finnes også mange gårdsbutikker hvor du kan kjøpe egg direkte fra bonden.

4. BILLIG

Egg koster mellom 2 kr og 5 kr stykket, avhengig av størrelse, kvalitet og om de er økologiske. De er altså en billig råvare. Du kan lage en frokost for bare noen få kroner, eller lage en omelett med grønnsaker for en tier.

5. LETT Å LAGE

Egg inneholder mest fett og proteiner, og veldig lite karbohydrater. Hvis du har et lavkarbo­kosthold, så er egg en fenomenal råvare. De kan erstatte brød til frokost, men også pasta og ris ved at du kan lage gratenger med egg som bindemiddel. Du kan erstatte tortillaen ved å lage en wrap av egg som du fyller med godsaker. Og egg er også fantastisk til å bake lavkarbobrød og til å lage desserter. Et hardkokt egg er også et sunt mellommåltid hvis du følger GI-metoden, LCHF eller en annen proteindiett.

6. METTENDE

Fordi egg holder seg lenge i magesekken hvor de brytes langsomt ned, så metter de betydelig lenger enn mange andre råvarer. Egg påvirker ikke blodsukkeret, og det gjør at du ikke får svingninger som gjør deg sulten og får lyst på noe søtt.

Våre beste oppskrifter med egg