Quinoasalat © Frukt.no

Quinoa

Spiser du superfrøet quinoa får du i deg nesten alt du trenger av vitaminer og mineraler. Det er rett og slett en liten bombe av næringsstoffer. Tenk at et så lite frø kan inneholde så mye bra!

Det er mye snakk om supermaten quinoa, men hva er det egentlig? Jo, det er et frø fra Sør–Amerika, og blir hovedsakelig produsert i Andesfjellene. Selv om det ikke er mange år siden vi først ble introdusert for quinoa, så har det faktisk blitt dyrket i over 5000 år.

Rikt næringsinnhold

Inkaindianerne kalte quinoa for ¨moder av alle frø¨, og det er ikke så rart. Det er nemlig rikt på gode næringsstoffer, og har et høyt innhold av blant annet proteiner og essensielle aminosyrer, som er livsnødvendige fordi kroppen ikke produserer dette selv. I tillegg inneholder quinoa vitamin A, E og B, fiber, jern, omega 3 og magnesium. Det er glutenfritt og derfor perfekt for allergikere.

Quinoa er veldig mettende og gir mye energi, og er ypperlig for et vegetarisk kosthold. Frøet finnes i flere typer og farger, men er hovedsakelig røde og hvite som blir mest brukt i Norge. Den har en mild og nøtteaktig smak, og konsistensen er myk.

Hvordan tilberede quinoa

Når du skal koke quinoa koker du den opp med dobbel mengde vann og med lokk. Når vannet koker lar du den stå i 10 minutter. Etter det drar du kasserollen bort fra platen, og lar den stå i ytterligere 10 minutter. Når den er ferdig, fluff den opp med en gaffel, og tilsett en klatt smør. Ferdigkokt quinoa kan oppbevares flere dager i kjøleskapet.

Før koking bør frøene skylles for å få bort stoffer som kan gi en bitter smak. I kokevannet kan du tilsette salt, buljong eller krydder for ekstra smak.

Bruksområder

Quinoa er en fin erstatning for pasta, ris eller poteter. Du kan koke frøene i vann og melk, soyamelk eller kokosmelk. Da får du en deilig, varm frokostgrøt som holder deg mett lenge. Bruk superfrøet i salater, da kan ingen lenger påstå at de ikke blir mett av salat. Quinoa passer også veldig godt som tilbehør til både kjøtt, fisk og kylling.